Lufta består av mange forskjellige gasser. De viktigste er oksygen og nitrogen. Som alt annet er også gassene bygd opp av ørsmå byggesteiner som vi kaller atomer og molekyler.Det er sola som tenner nordlyset. Sola sender elektriske ladde partikler til jorda. Jordas magnetfelt er ”veiviseren” for disse partiklene. Partiklene fra sola kolliderer med atomene og molekylene i lufta. Ved disse kollisjonene blir atomene og molekylene varmet opp kraftig. De klarer ikke å holde på varmen, men sender ut små lysblink som kalles fotoner og lyskvanter. Når gassene i lyshavet sender ut millioner lysblink hvert sekund, kan vi se lyset med våre egne øyne.
De sterkeste og mest fargerike nordlysene kommer fra atomer og molekyler av nitrogen og oksygen. Det er gassene i lufta som bestemmer fargene på nordlyset. Derfor er fargene i nordlyset luftas fingeravtrykk.
Tre ting er nødvendig for å se nordlyset:
1. Energi fra sola, i form av elektrisk ladde partikler – elektroner og ioner.
2. Et magnetfelt som fører solpartiklene mot jordas polområder.
3. Jordas atmosfære som oppvarmes og sender ut nordlys.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar