tirsdag 25. januar 2011

Nordlyslyd-mysteriet

Mange sier de har hørt knitring og susing når det er intense nordlys. Samene har et navn på nordlyset som betyr ”det hørbare lyset”. Ingen kan måle denne lyden, selv med følsomme mikrofoner. Lyden kan ikke komme fra nordlyset: Lydbølger kan ikke bre seg i den tynne luften hvor nordlyset opptrer. Nordlyset er derfor et stort mysterium.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar